Kriss 20 Tahun dah! Siri 1- Fasa Pembikinan - MODENASWORLD

Dunia Motosikal MODENAS

Post Top Ad

Kembara Ride Itik Super Santai 2.0

Tuesday, January 12, 2016

Kriss 20 Tahun dah! Siri 1- Fasa Pembikinan

Masa begitu pantas berlalu. Sedar-sedar, motosikal Kriss 110 yang berada di dalam simpananku akan berusia genap 20 tahun pada bulan Jun 2016 nanti. Sempena ulangtahunnya nanti, aku mengambil keputusan untuk membuat pembaikan semula ke atas motor Kriss yang dah lejen ini agar ianya terus berderum di atas jalanraya.

Kriss 110 - Adehh..sedihnya pabila tersadai
Model Kriss 110 ini merupakan produk pertama keluaran syarikat Motosikal dan Enjin Nasional Sdn. Bhd. atau nama pendeknya MODENAS yang beroperasi di Kawasan Perindustrian Gurun Kedah.

Tu diaa...infografik Kriss.
Sebagai permulaan, aku membuat pemeriksaan dengan teliti untuk mengenalpasti alat-alat ganti yang diperlukan untuk projek pembikinan semula ini. Aku juga memerlukan buku rujukan teknikal bagi memastikan Kriss ini dapat berfungsi dengan sebaiknya setelah ianya disiapkan nanti. Impianku ialah untuk membawa jentera kesayangan ini meronda-ronda ke negara jiran Thailand  dan menuju ke sempadan negara Myanmar yang terletak bahagian utara Thai, kira-kira 2,000 km perjalanan sehala. Mudah-mudahan impian aku ini diperkenankan olehNYA.

Buku rujukan teknikal...tqvm my fren!

Antara ciri-ciri Kriss..ni kandungan didalam buku
"Excellence Riding Position" : Posisi menunggang memang mabeles! Aku memang sesangatnya setuju dengan ciri ini.

Yang ni citer pasal hal ehwal enjin Kriss
Catatan ini akan disambung pada minggu hadapan sebab aku nak membaca buku teknikal ini sambil-sambil membelek- belek jentera kesayanganku..Projek Pembikinan Kriss kini dengan rasminya bermula...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...