CT115S VS ACE115: Kepala Silinder - MODENASWORLD

Dunia Motosikal MODENAS

Post Top Ad

Kembara Ride Itik Super Santai 2.0

Tuesday, October 13, 2015

CT115S VS ACE115: Kepala Silinder

Umumnya ramai yang beranggapan bahawa MODENAS mengekalkan enjin ACE 115 pada produk terbarunya iaitu CT115S. Belek punya belek, Admin berkesempatan membongkar beberapa perubahan teknikal pada CT115S ini. Catatan hari ini ialah mengenai komponen yang diberi nama Kepala Silinder (Cylinder Head). Jom kita lihat perbezaannya!


Terdapat beberapa perbezaan yang telah dikenalpasti melalui bantuan seorang rakan yang bekerja di Pusat Servis MODENAS. Untuk memudahkan anda melihat perbezaannya, bahagian-bahagian tersebut telah ditanda dengan huruf A, B dan C.

Bahagian A: Sirip. Bilangan sirip CT115S telah diubah/diperbaharui.
Bahagian B: Tanda acuan komponen. ACE 115 lebih lebar berbanding CT115S.
Bahagian C: Kebuk Pembakaran: Kebuk pembakaran CT115S turut diperbaharui. Jika anda mempunyai alatan mengukur yang sesuai, sudah pasti anda akan boleh mengesan beberapa lagi bahagian yang telah direka semula.

Terdapat beberapa lagi komponen pada CT115S ini yang telah diperbaharui antaranya ialah Kotak Angin, Aci Sesondol (Camshaft) dan ....... Admin sedang berusaha mendapatkan info teknikal untuk dikongsikan bersama-sama anda semua. Harap bersabar yee...

Untuk makluman, Kepala Silinder CT115S ini boleh dibeli di Pusat Servis MODENAS dengan harga RM 198.00 tanpa diskaun dan GST.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...