KRISS MR2: PUSING TANAH MALAYA #1 - MODENASWORLD

Dunia Motosikal MODENAS

Post Top Ad

Kembara Ride Itik Super Santai 2.0

Sunday, July 9, 2017

KRISS MR2: PUSING TANAH MALAYA #1

Kali ini Admin kongsikan pengalaman mengembara mengelilingi semenanjung Malaysia bersama jentera KRISS MR2 yang telahpun dilangsungkan pada bulan April yang lalu.

Siri #1 ini adalah info kembara pada hari pertama yang bermula di Pejabat MODENAS/EMOS di Glenmarie hinggalah ke negeri Perlis Indera Kayangan.

Laluan kembara

Flag-off di pusat servis MODENAS
Selesai sahaja urusan di Pejabat Jualan dan Pemasaran di komplek bangunan EON di Glenmarie, kami menuju ke pusat servis MODENAS yang terletak di Seksyen U5, Shah Alam untuk membuat pemeriksaan akhir dan tukaran minyak pelincir EMOS OIL. Majlis pelancaran kembara telah pun disempurnakan oleh En. Amiruddin Abdul Kadir (CEO) dan En. Aldrin Husni (Ketua Jabatan Pemasaran). Secara rasminya Kembara Ride Itik Pusing Tanah Malaya telah pun bermula.

Rehat sebentar bersama Kit-Kat yeah!
Hujan renyai-renyai membasahi bumi ketika kami bergerak menuju ke lebuhraya Guthrie sehinggalah tiba di persimpangan lebuhraya Utara-Selatan. Sambil menyalin baju hujan kami mencongak-congak masa perjalanan menuju ke Gopeng dan hentian RNR untuk menambah petrol.

OTW ke RNR Tapah untuk rehat dan isian petrol
Kelajuan Kembara Ride Itik Pusing Tanah Malaya ini adalah sekitar 90 ke 100 kmj mengikut bacaan jarum meter KRISS MR2. Isian petrol pertama dilakukan di stesen Shell RNR Tapah. Jarak perjalanan yang telah kami lalui sejak mengisi penuh tangki petrol pada hari sebelumnya dan bermulanya kembara ini adalah sekitar 178 km. Jumlah isian penuh petrol adalah sebanyak 3.7 liter sahaja (baki di dalam tangki petrol ialah 0.8 liter).

Rehat lagi
Kembara diteruskan menuju ke salah satu lokasi yang agak popular di negeri Perak Darul Ridzuan iaitu Kellie's Castle. Sempat juga untuk mengambil gambar kenangan dengan jentera KRISS MR2 di sini sambil-sambil berehat tengahari membasahkan tekak.

Dipersimpangan Changkat Jering
Kami meneruskan perjalanan menuju ke Simpang Taiping untuk berjumpa dengan seorang rakan istimewa di Kedai Motor Eng Wan. Ada sedikit kejutan katanya.

Jeng..jeng..jeng
Nah...rupa-rupanya beliau membawa sebuah motosikal KRISS 110 yang telah diberikan nafas baru, set "body cover" dan juga topi keledar yang sedondon gitu. Agak teruja melihat rekabentuk grafik yang bertemakan motosikal lumba PROTON-KR-MODENAS yang pernah mewarnai kejohanan GP Dunia sekitar tahun 1997 hingga tahun 2002. Tinjauan kami juga mendapati beberapa stok KRISS MR2 telahpun berada di kedai motosikal Eng Wan ini. Isian penuh petrol dilakukan di stesen Petron, RNR Bukit Merah dengan jumlah isian sebanyak 3.1 liter dengan jarak perjalanan sejauh 160km.

Rehat lagi di KB Soon Huat Taman Merbau Indah
Perjalanan diteruskan menuju ke Kedai KB Soon Huat yang terletak di Taman Merbau Indah, Sungai Dua, Seberang Perai. Pulau Pinang setelah tokeh kedai dengan berbesar hatinya mengalu-alukan krew Kembara Ride Itik Pusing Tanah Malaya ke premis perniagaan beliau. Sambil berehat dan menjamu selera, kami berkongsi pengalaman dan beberapa info mengenai jentera KRISS MR2 ini yang masih baru di lancarkan. Antara yang menarik setakat kembara ini ialah daripada aspek penggunaan minyak petrol yang agak mengkagumkan.

Menuju ke Bertam
Kami berbicang dan mengambil keputusan untuk menuju ke Bertam melalui jalan pintas (jalan lama) kerana hari telahpun hampir senja. Seronok juga melihat keindahan pemandangan di kiri dan kanan jalan ini yang di penuhi dengan sawah padi.

Berehat di Masjid Abdullah Fahim
Sewaktu kami berada di Masjid Abdullah Fahim, kami menerima pula undangan daripada krew-krew Ride Itik yang lain untuk sesi TTS di restoran Yasmeen Sungai Petani pada pukul 8.00 malam. Jadual kembara diubah semula sebelum menuju ke Perlis. Sesi TTS juga turut bertukar menjadi sesi tunggang uji tidak rasmi kepada para krew Ride Itik yang teruja untuk mencuba jentera terbaru KRISS MR2 ini.

Selamat Datang ke Perlis
Akhirnya sekitar jam 11.00 malam kami selamat sampai ke negeri Perlis Indera Kayangan, iaitu destinasi terakhir untuk kembara hari pertama. Kami keluar melalui susur lebuhraya Jitra untuk membuat isian petrol terakhir, Isian penuh pada kali ini ialah sebanyak 3.7 liter dengan jarak perjalanan sejauh 190km. Selesai makan malam, kami menuju ke homestay yang terletak berhampiran stadium negeri Perlis. Rehat dan tidur untuk perjalanan seterusnya esok hari.

Ringkasan perjalanan pada hari pertama;

Shah Alam - Kellie's Castle - Taiping - Sungai Dua - Bertam - Sungai Petani - Kangar
Log kembara hari pertama
Isian pra perjalanan dilakukan ketika bacaan odometer 485km, sehari sebelum bermulanya Kembara Ride Itik Pusing Tanah Malaya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...