Macam itulah keadaan jentera kesayanganku kira-kira 2 bulan yang lalu. Secara kasarnya, banyak komponen-komponen yang perlu dicari, diganti dan dipasang semula. Adehh!! Berpeluh dahi membuat senarai alat ganti yang diperlukan bagi menyempurnakan jentera Kriss ini. Modal yang ada pun hanya sekitar RM 250-300 sahaja. Tetiba pulak timbul idea untuk mencari komponen-komponen sekenhen. Maka bermulalah sesi mencari...
Pilihan pertamaku ialah mencari komponen-komponen sekenhen bermula di kedai potong yang berhampiran.
Syukur!! Jumpa dengan beberapa buah Kriss yang entah berapa lama dah tersadai di kedai potong ni..Sesi membelek, menyelongkar dan membuka sendiri komponen pun berlangsung dengan peluh yang merecik!
RM 10.00 ajee.. |
RM 20.00 untuk semua tu!! |
Kaver set yang ini pula adalah sumbangan daripada Pak Ndak Asri yang sedang membuat 5S di rumahnya...Alhamdulillah, jimat belanja nak beli set kaver di kedai yang harganya kurang lebih RM 70.00 (9 jenis barang).
Proses seterusnya ialah mencuci dan mengecat kaver yang ada mengikut warna yang tertera di dalam geran. Warna Merah yang dicat dengan menggunakan cat tin ( cat segera) "Red" nombor 33 dan lapisan kilat (clear) chap Samurai.
Dah siap mengecat, sesi tampal pelekat (sticker) pula berlangsung. Set Pelekat dibeli dengan harga RM 8.00 (bukan original punya).
Kini tiba giliran untuk bahagian enjin. Jentera Krissku hanya memerlukan kerja-kerja "Top Overhaul" sahaja. Aku mengambil kesempatan untuk membuat sedikit kerja mengilat pada lubang ekzos. Tujuannya ialah untuk melancarkan aliran pembuangan gas ekzos dan memastikan lubang ekzos bebas dari kerak karbon, bukan sebab aku nak merempit hihihi...
Buang gerutu-gerutu ajee... |
Lubang masukan campuran bahanapi pun aku kilatkan sedikit..tapi tidaklah sekilat atau selicin lubang ekzos. Sekadar meratakan sedikit permukaannya sahaja.
Tukar bearing aci sesondol.. |
Injap ekzos dan injap masuk (inlet valve) telah dirawat semula. Begitu juga dengan pengedap injap (valve seal), diganti baru untuk menghalang minyak enjin memasuki ruang pembakaran. Jika ini berlaku, tabiat ekzos berasap putih akan berlaku dan juga kehilangan minyak pelincir akan berlaku. Pengedap injap original hanyalah berharga RM 6.40 dan dibeli daripada pusat Servis Modenas.
Siap pasang kepala selinder |
Lain-lain komponen yang dibeli termasuklah palam pencucuh, penapis petrol, penapis minyak enjin, penghadang angin, set gasket dan juga ekzos "local" yang berharga RM 45.00. Belum masa untuk guna Power Berang yang agak merdu bunyinya memandangkan jentera Kris's ini perlu dibawa ke JPJ untuk pemeriksaan bagi menghidupkan semula Insuran dan cukai Jalan. Kang tak pasal-pasal kantoii dengan JPJ pulak!
Begitulah seadanya..merah hitam beb! |
Untungnye dapat coverset original motor, saya lagi percaya part2 original dari motor kriss yg tersadai kat kedai scrap daripada yg dijual dikedai sparepart fsal kualiti, ketahanan, dan kejituan partnya.. Xdelah nanti lubang skru atau coverset yang senget2 bila nak ganti nanti .. Hehee .. Apapun tahniah atas proses restorasi yang telah berjaya dibuat .. Salam ikhlas dari pemilik modenas kriss first edition, kriss 1, & Kawasaki K1(pkai body kriss1 sparuh) 😜~
ReplyDeleteWah. Menarik. Kat shah alam ade x kedai potong ni?
ReplyDelete