Sambungan daripada siri #1, catatan hari kedua Kembara Ride Itik Pusing Tanah Malaya.
|
Laluan kembara KRISS MR2, hari kedua |
Alhamdulillah, dengan izin Allah kami kini bersiap-siap untuk meneruskan kembara menuju ke pantai timur.
|
Ceria waktu pagi |
Selesai memanaskan enjin KRISS MR2, kami bergerak menuju ke Kuala Perlis. Menyusuri jalan kampung yang menyajikan udara segar menjadikan pagi kami penuh dengan keceriaan.
|
Di jeti Kuala Perlis |
Sampai di sekitar jeti Kuala Perlis kami berhenti seketika untuk menikmati pemandangan di sekitar jeti ini. Laut agak tenang namun tidak bagi perut kami yang sedang berkeroncong.
|
Sarapan pagi dengan capati |
Langkah kanan pada pagi ini apabila menerima panggilan daripada rakan krew Ride Itik untuk bersarapan dengannya. Kami bergegas menuju ke sebuah warung capati yang agak terkenal di Kampung Panggau. Selesai bersarapan, kami bergerak melalui jalan utama Kangar - Alor Setar dan seterusnya menuju ke lebuhraya Alor Setar Selatan.
|
Batu sempadan negeri Perlis dan Kedah |
|
Di susur masuk pusat servis dan kilang Modenas di Gurun |
Kami menuju ke Pusat Servis MODENAS di Gurun untuk membuat pemeriksaan asas pada jentera KRISS MR2. Rantai perlu dilaraskan dan diminyakkan setelah menempuh perjalanan lebih 1,000 km kerana laluan perjalanan hari kedua ini merupakan laluan yang berbukit. Isian semula petrol dilakukan di stesen Caltex Padang Lembu. 3.7 liter diperlukan untuk memenuhkan tangki petrol setelah bergerak sejauh 172km daripada isian petrol kelmarin (stesen Shell di Jitra Kedah).
|
Kulihat hijau... |
Setelah mengharungi laluan berbukit di Baling, iaitu kira-kira 120km daripada stesen Caltex Padang Lembu, kami berhenti semula di stesen Shell Grik untuk membuat isian petrol dan membasahkan tekak yang kering. Kembara diteruskan menuju ke hentian RNR Banjaran Titiwangsa untuk rehat tengahari.
|
Di jeti awam Tasik Banding |
|
Layan selekoh-selekoh berbukit |
|
Sedut udara nyaman sambil menikmati pemandangan indah |
Laluan lebuhraya timur barat ini sememangnya dipenuhi dengan laluan mendaki dan menuruni bukit-bukau serta beberapa jenis selekoh yang mengujakan ketika menunggang. Kemampuan enjin KRISS MR2 teruji ketika mendaki manakala kestabilan ketika mengambil selekoh juga tidak mengecewakan kami. Perjalanan kali ini menempuhi beberapa kawasan hujan sebelum kami tiba di RNR Banjaran Titiwangsa. Ketika kami sampai, KRISS MR2 ini berjaya mencuri tumpuan orangramai yang turut singgah dan berehat di kawasan ini.
|
Replika kepala keretapi |
Selesai sesi makan tengahari, kembara diteruskan menuju ke bandar kecil di Tanah Merah. Sempat juga kami singgah di kedai SHM Seng Huat, salah sebuah wakil pejual sah MODENAS di negeri Kelantan.
|
Di hadapan kedai SHM Seng Huat berhampiran stesen keretapi Tanah Merah |
Kehadiran kami dialu-alukan oleh taukeh dan para staff kedai dan yang pastinya KRISS MR2 ini menjadi topik perbualan hangat disini. Kami membuat isian petrol di stesen Shell yang berdekatan dengan kedai ini. Jumlah isian untuk kali ini ialah sebanyak 3.7 liter untuk jarak perjalanan sejauh 170km daripada hentian terakhir di Grik. Kami agak teruja juga dengan kemampuan KRISS MR2 kerana kebiasaan bagi sesebuah kapcai yang bertangki kecil sudah pasti akan membuat isian semula di Jeli atau di Bukit Bunga.
|
Sampai di gerbang negeri Terengganu Darul Iman |
Kembara diteruskan menuju ke negeri yang popular dengan pelbagai spisis penyu iaitu Terengganu Darul Iman. Keadaan cuaca bercampur-campur (cerah dan hujan) di sepanjang perjalanan menuju ke Kuala Terengganu, destinasi terakhir kembara untuk hari kedua.
|
Horey..horey...I Love KT |
|
TTS |
Aktiviti terakhir kembara hari kedua adalah meronda-ronda disekitar bandar Kuala Terengganu dan juga memenuhi undangan TTS bersama-sama rakan biker di sebuah medan selera. Terima kasih kepada semua rakan biker yang berada di Kuala Terengganu. Panjang umur kita berjumpa lagi.
Ringkasan perjalanan hari kedua:
Kangar - MODENAS Gurun - Tanah Merah - Kuala Terengganu =
592km bermula daripada bacaan meter 1,054km (bacaan di Homestay, Kangar ketika bermulanya kembara hari kedua).
|
Log kembara hari kedua |
Bacaan odometer log hari kedua dikira daripada stesen petrol terakhir 1,013km,
No comments:
Post a Comment